Tuesday, August 22, 2017

Meer dan één miljoen Tikkie gebruikers

Terugbetaalapp Tikkie heeft meer dan 1 miljoen unieke gebruikers. De app is ruim een jaar geleden, in juni 2016, geïntroduceerd door ABN AMRO. In mei 2017 brak de app door de grens van een half miljoen gebruikers.

Tikkie wordt door klanten van alle leeftijden gebruikt en is vooral populair onder 20-35 jarigen. De top 3 van gebruiksmomenten zijn 1. eten en drinken 2. cadeautjes kopen en 3. uitjes. Dat zijn momenten waarop mensen iets samen doen. De laatste tijd wordt Tikkie ook steeds meer gebruikt voor dagelijkse zaken zoals boodschappen. Dit jaar zijn tot nu toe per week  gemiddeld zo'n 150.000 Tikkies verstuurd. Het gemiddelde bedrag dat wordt teruggevraagd is 27,50 Euro.

Nadat Tikkie in 2016 aan consumenten is aangeboden, is in februari 2017 de eerste zakelijke samenwerking gestart met Transavia. Klanten van Transavia kunnen extra services als een stoel reservering of een extra koffer, met Tikkie betalen. In juli 2017 volgde de Rijksuniversiteit Groningen door Tikkie te gebruiken om studenten hun collegegeld mee te laten betalen. Verkerk: 'Ook voor de zakelijke markt verwachten we dat dat Tikkie sterk zal groeien. Er zijn op dit moment veel bedrijven geïnteresseerd in de dienst, omdat ze zien dat klanten door het gemak van Tikkie heel snel betalen.'

Aegon gaat strategische samenwerking aan met Funding Circle

Aegon en Funding Circle kondigen een strategische samenwerking aan voor de financiering van kleine bedrijven en zzp’ers in het Verenigd Koninkrijk. In de eerste 12 maanden van de samenwerking zullen hiermee naar schatting 2.600 bedrijven aan financiering worden geholpen, waarmee tot 6.400 nieuwe banen kunnen worden gecreëerd. Het is de eerste keer dat een Nederlandse financiële dienstverlener op deze schaal direct leningen verschaft aan kleine ondernemingen via een online platform. 

De investering in Funding Circle is de zesde van Aegon in een leenplatform. In het eerste jaar zal Aegon naar verwachting £160 miljoen beschikbaar stellen voor leningen aan 2.600 Britse bedrijven. Mike de Boer, CFO van Aegon Bank: “De samenwerking met Funding Circle onderstreept voor ons het belang om in succesvolle ondernemingen te investeren. Enerzijds omdat dit voor goede rendementen zorgt, maar ook omdat we met deze investeringen kleine bedrijven, die doorgaans moeilijk aan financiering komen, een kans geven om succesvol te worden. Veel klanten van onze bank Knab zijn zzp’er en de sterke instroom van spaargelden naar Knab zal onder meer worden ingezet om de leningen van Funding Circle te financieren. Funding Circle kan met behulp van data-analyse snel beoordelen of een bedrijf potentieel heeft én direct duidelijkheid bieden aan ondernemers over een eventuele lening. Daarnaast is Funding Circle volledig transparant over de kosten, waardoor zowel ondernemers als investeerders precies weten waarvoor zij betalen.”
 
Funding Circle is opgericht in 2010 en is hét leidende platform voor leningen in het Verenigd Koninkrijk. Sinds de oprichting heeft het meer dan 26.000 Britse bedrijven voorzien van financiering. Zowel consumenten als institutionele beleggers kunnen via het platform investeren. Momenteel zijn er meer dan 65.000 investeerders actief op het online platform, waaronder particuliere beleggers, lokale overheden, the British Business Bank, de Europese Investerings Bank en andere financiële instellingen. Samir Desai, CEO en medeoprichter van Funding Circle: “Deze samenwerking laat zien dat er steeds meer mogelijkheden zijn naast de traditionele bank, voor zowel investeerders als ondernemers die financiering zoeken voor hun bedrijf. Het is mooi dat we de komende jaren samen een positieve invloed kunnen hebben op de Britse economie door bedrijvigheid te stimuleren en nieuwe banen te creëren.”

Internetbank N26 groeit tot half miljoen klanten

De Europees werkende mobiele internetbank N26 zag het aantal afgelopen half jaar met tweehonderdduizend groeien tot een half miljoen. Dat komt omgerekend neer op 1.500 nieuwe gebruikers per dag. Begin januari 2016 stond de klantenteller bij het Duitse bedrijf op honderdduizend. De internationale uitrol moest toen nog beginnen. Inmiddels is de onderneming actief in zeventien Europese landen, ook in Nederland. Tot de kernmarkten rekent directeur Valentin Stalf (foto, links) naast Duitsland ook Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Spanje.

Geen nieuw huis door negatieve BKR-registratie?

Alle kredietverstrekkers zijn verplicht om kredieten vanaf 250 euro te registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR is een kredietregistratiebureau dat van elk persoon met een in Nederland afgesloten krediet een dossier bijhoudt in het Centraal Krediet Informatiesysteem, waarvan BKR bewaarder van is. Als klanten ergens een betalingsachterstand oplopen, volgt een negatieve registratie. Zelfs na het voldoen van een betalingsachterstand blijft een negatieve BKR-registratie nog vijf jaar staan. Gedurende die periode verstrekken banken in veel gevallen geen hypotheek. De enige mogelijkheid die dan bestaat is vaak een stap naar de rechter.

Monday, August 21, 2017

Belgische regering overweegt verkoop belang BNP Paribas

De regering-Michel zet de deur op een kier om opnieuw een deel van haar belang in de Franse bank BNP Paribas te verkopen. Dat meldde De Tijd dit weekend. Begin mei verraste de regering reeds met de verkoop van een kwart van haar belang in de Franse bank. De verkoop leverde 2 miljard euro op. Dat geld dient om de torenhoge overheidsschuld een klein beetje af te bouwen.

Sterkere euro remt groei Nederlandse beleggingsinstellingen

Het beheerd vermogen van Nederlandse beleggingsinstellingen steeg in het tweede kwartaal van 2017 met 5 miljard (0,6 procent) tot 845 miljard euro. Dit was vooral het gevolg van netto-inleg door investeerders en koerswinsten op aandelen. De hieruit voortvloeiende vermogensstijging werd voor een groot deel teniet gedaan door wisselkoersverliezen als gevolg van de waardestijging van de euro.

Het totale vermogen van Nederlandse beleggingsinstellingen is in het tweede kwartaal van 2017 met 5,3 miljard euro (ofwel 0,6 procent) gegroeid tot 845 miljard. De toename was het sterkst bij de obligatiefondsen; hun omvang steeg met 5,1 miljard (2,0 procent) tot 266 miljard.

Het vermogen van aandelenfondsen bleef vrijwel gelijk op 306 miljard, terwijl dat van de vastgoedfondsen licht kromp met 0,5 miljard (-0,5 procent) tot 113 miljard. De omvang van de overige fondsen steeg met 0,6 miljard (0,4 procent) tot 160 miljard, maar daarbinnen traden grote verschillen op. Zo daalde het volume van de hedgefondsen, terwijl dat van de woninghypotheekfondsen (+8%) en infrastructuurfondsen toenam.



'Wegwuiven kritiek houding verzekeraars rondom letselschade onterecht'

Uit onderzoek van ASP naar de afhandeling van letselschadezaken, blijkt dat 75 procent van de ondervraagde letselschadeadvocaten ontevreden is over de wijze waarop hun letselschadedossier door verzekeraar Achmea wordt behandeld. ASP vindt het dan ook opmerkelijk dat demissionair minister Blok van Veiligheid en Justitie onlangs meldde tevreden te zijn over de afwikkeling van letselschadezaken door verzekeraars. De minister stelde in een antwoord op Kamervragen van SP-kamerlid Van Nispen dat de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) naar behoren functioneert.

Volgens ASP gaat het in 90 procent van de letselschadezaken echter niet goed. Zo komt uit het onderzoek naar voren dat er in totaal 15 klachten bij de verzekeraar zijn ingediend, waarvan slechts 4 klachten naar tevredenheid zijn afgewikkeld. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 145 ASP-leden die slachtoffers in letselschadeprocedures bijstaan. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten besteedde tv-programma Eén Vandaag aandacht aan het onderwerp, waarna politicus Van Nispen de betreffende Kamervragen stelde. Hoewel Blok tevreden is, heeft hij aangegeven de vermeende hardere opstelling door verzekeraars aan te kaarten bij de Letselschaderaad. ASP vindt het merkwaardig dat alleen de Letselschaderaad en enkele andere partijen worden benaderd, terwijl ASP de aangewezen partij is om nadere informatie bij in te winnen. Het is onduidelijk waarom dit niet gebeurt.

Volgens ASP is er nog veel werk aan de winkel voor de verzekeraars. Het vertrouwen van het letselschadeslachtoffer in een deugdelijke afwikkeling van letselschadezaken moet worden herwonnen. Zo zouden letselschadeslachtoffers volgens SP-kamerlid ook te maken hebben met meer bureaucratie en langere wachttijden door de afkoop van het regresrecht voor de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). Die onbedoelde gevolgen zijn volgens de politicus in strijd met het aansprakelijkheidsrecht en de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). In de gedragscode zijn tien gedragsregels en een medische paragraaf opgenomen. De gedragscode is in het leven geroepen om een transparante en snelle afhandeling van letselschade te bevorderen. Hierbij moet het slachtoffer centraal staan. Volgens zowel ASP als Van Nispen is dit nog niet het geval.

Een voorbeeld op het vlak van het regresrecht zijn de recente problemen rondom Wmo-aanvragen door letselschadeslachtoffers. Voor de aanvragen van huishoudelijke hulp en aanpassingen in woning, zoals trapliften, verwijst de verzekeraar sinds de invoering van het regres in 2017 naar de gemeente voor voorzieningen. Een dergelijke aanvraag zorgt echter voor vertraging en is in lang niet alle gevallen mogelijk. Dat terwijl de verzekeraar verantwoordelijk is voor de schade die door haar verzekerde is veroorzaakt. Staatssecretaris Van Rijn stelt dat er geen strijd met de geldende regels is. Maar daarmee is het probleem voor slachtoffers niet opgelost. Volgens ASP blijven slachtoffers in de kou staan, doordat verzekeraars het laten afweten en simpelweg naar de gemeente verwijzen om de schade daar te verhalen.

Friday, August 18, 2017

‘Het is tijd voor een wet voor crowdfunding’

In Nederland is crowdfunding nog altijd niet in de wet verankerd. Wel vaardigt toezichthouder AFM met regelmaat voorschriften uit. ‘Het is goed dat crowdfunding heeft kunnen ontstaan zonder al te snel met een strenge wet geconfronteerd te worden: dan is de vernieuwing snel over,’ zegt Simon Douw, directeur branchevereniging Nederland Crowdfunding. ‘Maar inmiddels wordt crowdfunding volwassen, en is er een wet nodig die crowdfunding verder laat groeien, zodat nog meer ondernemers hun plannen kunnen waarmaken’.

Crowdfunding groeide afgelopen zeven jaar uit tot een financieringsvorm die meer dan 4000 ondernemers voorzag van meer dan 400 miljoen euro aan kapitaal. Douw: ‘Daarmee maakt crowdfunding steeds meer plannen van Nederlandse ondernemers mogelijk. En net zo belangrijk: crowdfunding doet dat door duizenden Nederlanders als investeerder te betrekken bij ondernemers in hun omgeving. Zo werkt het aan twee kanten aan ondernemerschap in Nederland.’

Douw: ‘Omdat er geen heldere wet is voor crowdfunding, is het onduidelijk wat crowdfunding platforms kunnen en moeten doen om hun werk goed en veilig te verrichten’. Daarom nam de branchevereniging eerder al het initiatief tot een gedragscode die de platforms die zijn aangesloten bij de vereniging naleven. Zo rapporteren deze crowdfunding platforms publiek hun prestaties, zoals hoeveel geld van investeerders er inmiddels is afgelost, wat er nog open staat en welk geld er naar verwachting niet terugkomt. Douw: ‘En nu is het zaak dat alle crowdfunding platforms deze transparantie laten zien, maar daar is regulering voor nodig. Crowdfunding draait immers om transparantie: iedereen ziet weer wat er met zijn of haar geld gebeurt.’

Douw: ‘De ons omringende landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn al eerder overgegaan tot wetgeving voor crowdfunding, en dat komt de groei van crowdfunding zichtbaar ten goede.’ In het Verenigd Koninkrijk is investeren via crowdfunding daarnaast fiscaal aantrekkelijk gemaakt. ‘Een wet schept helderheid en daarmee vertrouwen: dat is weer een basis voor nieuwe kansen, zoals fiscale stimulering.’

AFM legt last onder dwangsom op aan Excon Fuji Securities

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 28 juli 2017 een last onder dwangsom opgelegd aan Excon Fuji Securities (Excon). Excon voldoet niet aan informatieverzoeken van de AFM, die deze informatie nodig heeft om vast te kunnen stellen of de wet wordt overtreden.

Voor de verkoop van aandelen is een vergunning vereist van de AFM. Marktpartijen met een vergunning van de AFM mogen consumenten niet zomaar bellen om aandelen te verkopen. Excon benadert telefonisch en ongevraagd consumenten met de mogelijkheid om aandelen te kopen. De AFM heeft Excon om opheldering gevraagd, zodat vastgesteld kan worden of Excon activiteiten verricht waarvoor een vergunning van de AFM verplicht is. Tot op heden heeft de AFM geen informatie van Excon ontvangen.

Excon is wettelijk verplicht om mee te werken aan het verzoek van de AFM. Sinds 14 augustus 2017 is Excon daarom verplicht een dwangsom te betalen. Iedere dag dat ze niet aan de opgelegde last voldoet, loopt de dwangsom op met €5.000 tot een maximum van €50.000. De AFM moet de informatie nog steeds ontvangen.

Thursday, August 17, 2017

Operationeel resultaat Achmea gestegen tot 223 miljoen

Achmea kende naar eigen zeggen een goede start van het jaar, waarbij de positieve bijdrage van eerder getroffen rendementsmaatregelen zichtbaar zijn geworden. Het operationeel resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar is mede daardoor toegenomen naar 223 miljoen euro, waar vorig jaar onder invloed van met name de aanzienlijke hagelcalamiteit nog een negatief resultaat werd geboekt.

Ook gecorrigeerd voor de schade door dit noodweer van vorig jaar, nam het resultaat over het eerste halfjaar fors toe. De verzekeraar heeft een structurele kostendaling van 8 procent gerealiseerd met een hogere premieomzet bij de kernactiviteiten zorg- en schadeverzekeringen.

Centraal Beheer, Interpolis en FBTO kenden een verdere groei in klanten met een schadeverzekering tegen lagere kosten. De goede prestaties komen tot stand ondanks een hogere (letsel)schadelast. Het gebruik van smartphones en andere apparaten in het verkeer leidt tot een aanzienlijke toename van de kans op een ernstig ongeval. De trend van toenemende frequentie van nieuwe (letsel) schades zet daarmee door.

De commerciële en strategische samenwerking met Rabobank verloopt goed. Het volledige dienstenpakket dat met partner Rabobank wordt aangeboden is vernieuwd.

Resultaten NN Group verbeterd

Verzekeraar NN Group heeft het tweede kwartaal van het jaar zijn kosten verder verlaagd. Het bedrijf boekte een operationeel resultaat van 404 miljoen euro, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. Het nettoresultaat daalde evenwel met 28 procent van 335 miljoen naar 240 miljoen euro.

De Solvency II-ratio daalde ook als gevolg van het uitbetalen van het interim-dividend over 2017 en de kosten die zijn gemaakt voor de overname van Delta Lloyd. De resultaten van Delta Lloyd zijn dit jaar voor het eerst verrekend in de NN-cijfers. Er is echter beperkte zichtbaarheid over de winstontwikkeling op basis van de boekhoudmethode van NN Group

Rabobank boekt 1.516 miljoen euro nettowinst in eerste halfjaar 2017

Rabobank heeft in het eerste halfjaar van 2017 een nettowinst geboekt van 1.516 miljoen euro. De winststijging is mede te danken aan de gunstige economische ontwikkeling in Nederland, die leidde tot zeer lage kosten kredietverliezen. PHet onderliggende bedrijfsresultaat vóór belastingen steeg met 12 procent tot  2.276 miljoen.

De totale toevertrouwde middelen daalden ten opzichte van 31 december 2016 met 4,5 miljard tot 343,2 miljard als gevolg van een afname van de zakelijke tegoeden, die van nature volatieler zijn, en als gevolg van wisselkoerseffecten.

De klantentevredenheid beweegt zich volgens de bank in opwaartse richting, de financiële resultaten zijn verbeterd en de balans is verder geoptimaliseerd.

Zeer recent heeft Rabobank aangekondigd Nederlandse pluimveehouders te steunen die getroffen zijn door het gebruik van een vergiftigd bestrijdingsmiddel tegen bloedluis bij leghennen. Bedrijven die in de kern gezond zijn, kunnen erop rekenen dat Rabobank samen met de pluimveehouder individueel passende oplossingen bedenkt om financiële problemen te voorkomen, aldus de bank.

De totale toevertrouwde middelen daalden ten opzichte van 31 december 2016 met 4,5 miljard tot 343,2 miljard als gevolg van een afname van de zakelijke tegoeden, die van nature volatieler zijn, en als gevolg van wisselkoerseffecten.

Moneyou voert rebranding door

Moneyou voert een rebranding door. Na vijftien jaar neemt de online financiële dienstverlener afscheid van haar huidige look en vervangt die door een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een nieuwe tone-of-voice.

Onderdeel van de rebranding is een verbeterde mobile first website waarop klanten terechtkunnen voor informatie over, en het beheren van hun producten Sparen, Lenen en Hypotheken. Bovendien introduceert Moneyou binnenkort de nieuwe app, zodat alle bankzaken zonder gedoe vanaf elk device geregeld kunnen worden.

Ook het uiterlijk en de tone-of-voice voor alle klantcommunicatie en de persoonlijke klantpagina zijn vernieuwd. Met de nieuwe Moneyou-look die fris, dynamisch en speels is, sluit de online financiële dienstverlener beter aan bij de belevingswereld van haar doelgroep: millennials. De rebranding wordt de komende maanden gefaseerd doorgevoerd.

Tot de nieuwe huisstijl behoren onder andere frisse en levendige kleuren in combinatie met eenvoudige portretfotografie in zwart-wit. Dat past beter bij wat Moneyou is: een innovatieve online financiële dienstverlener voor mensen die op zoek zijn naar gemak, geen gedoe willen en hun financiële zaken graag zelf regelen. De overlappende o’s in het nieuwe logo staan voor de open conversatie die Moneyou voert met haar klanten, waarvan deze rebranding een van de resultaten is. Naast een visuele aanpassing van de huisstijl en het logo is de tone-of-voice transparant en laagdrempelig. De rebranding spreekt millennials aan, omdat ze graag zelf hun financiën willen organiseren. Gemak, geen gedoe en zelf in control zijn staan hierbij voorop. Zo regelen ze bij Moneyou online binnen 24 uur zelf hun hypotheek en openen ze binnen één minuut een spaarrekening – via desktop of mobiel.

Nederlandse beursfondsen behoren tot de traagste dividendbetalers van Europa

Beleggers moeten gemiddeld drie weken wachten voor het dividend van een beursfonds wordt bijgeschreven op de effectenrekening. Hiermee behoort de N.V. Nederland tot de traagste dividendbetalers van Europa. Dat zegt beleggersvereniging VEB.

Oliebedrijf Shell staat bekend om zijn genereuze dividendbeleid. Bij de huidige koers van het aandeel mogen beleggers rekenen op jaarlijks dividendrendement van maar liefst 7,2 procent.
Toch moeten beleggers vanaf het moment dat het dividend van de koers afgaat (ex dividend) lang wachten op de daadwerkelijke uitbetaling van het toegekende dividend. Het dividend wordt namelijk pas na 39 dagen daadwerkelijk op de rekening van beleggers bijgeschreven.

De casus Shell staat niet op zichzelf. Aandeelhouders van Nederlandse beursfondsen ontvangen het dividend waar zij recht op hebben gemiddeld pas 3 weken nadat deze uitkering wordt toegekend.
Daarmee behoren hier genoteerde ondernemingen al jaar en dag tot de traagste betalers in Europa.

Toezichtkosten lopen steeds meer uit de pas

De kosten van toezicht op verzekeraars moeten deels door de overheid worden betaald. Goed toezicht dient een maatschappelijk belang, en daarom is het niet redelijk dat consumenten via hun premie voor de volledige toezichtkosten opdraaien. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in een consultatiereactie op de voorgenomen herziening van de Wet bekostiging financieel toezicht.

Het Verbond vindt het zorgelijk dat toezichtkosten blijven stijgen, terwijl verzekeraars er juist alles aan doen om in een krimpende markt kostenreducties door te voeren. De totale omvang van de toezichtkosten zou wat het Verbond betreft meer in de pas moeten lopen met de premieontwikkeling. In de onderstaande grafiek (index 2008 = 100) is weergegeven dat hier sprake is van voortgaande scheefgroei. De toezichtkosten voor de financiële sector zijn fors gestegen, terwijl de omzet van leven-, inkomen- en schadeverzekeraars daalde van € 43,7 miljard in 2008 naar € 29,4 miljard In 2015.

Wednesday, August 16, 2017

Politie Rotterdam houdt man met bakken geld aan

De politie in Rotterdam heeft op 12 augustus een bromfietser aangehouden die tienduizenden euro’s bij zich had. Een aannemelijke verklaring voor het voorhanden van zoveel contanten had hij niet en al het geld is dan ook beslaggenomen.

Agenten hielden de 26-jarige scooterrijder uit Rotterdam op het Mijnsherenplein voor een routinecontrole staande. De man had een paar telefoons bij zich en kon zich niet legitimeren. Wel had hij een tas tussen zijn benen staan, die vol volgens hem vol zat met eten. Dat bleek toch anders; in de tas zat voor meer dan een ton aan bankbiljetten. De telefoons en het geld is in beslaggenomen en de politie in een onderzoek gestart. De man is na verhoor - zonder geld - heengezonden en mag zich op een later moment voor de rechter verantwoorden.

Veel delicten zijn gericht op geldelijk gewin. Geld is de drijfveer, het motief en de opbrengst van nagenoeg alle criminaliteit. Met het afpakken van crimineel verkregen vermogen raken OM, politie en ketenpartners criminelen op een plek die hen pijn doet, namelijk in de portemonnee. Door deze aanpak hebben verdachten geen profijt van hun daden en wordt duidelijk gemaakt dat misdaad niet loont. Het witwassen van crimineel geld is ondermijnend: door de vermenging van legaal en illegaal vermogen wordt de reguliere maatschappij aangetast. De bestrijding van ondermijnende activiteiten behoort tot de speerpunten van politie, OM en samenwerkingspartners.

Meeste verzekeraars beleggen in Shell en weigeren actie op klimaat

Zes van de zeven verzekeraars stemden tegen de klimaatresolutie op de laatste aandeelhoudersvergadering van Shell, onthielden zich van stemming of gaven geen informatie over hun stemgedrag. Vivat stemde voor de klimaatresolutie. De resolutie spoorde Shell aan om de afspraken in het VN Klimaatverdrag van Parijs te vertalen in reductiedoelstellingen voor broeikasgassen. Zeven van de acht grootste verzekeraars in Nederland beleggen in totaal voor 870 miljoen US$ in Shell. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer naar het stemgedrag van de verzekeraars tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering van Shell.

Peter Ras, woordvoerder Eerlijke Verzekeringswijzer: “Shell én de verzekeraars hebben de mond vol over het klimaat en zeggen het Klimaatverdrag te willen steunen. Maar zodra het concreet wordt haken ze af. Shell is één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld en levert een grote bijdrage aan klimaatverandering. Verzekeraars die beleggen in Shell zijn daarmee mede-eigenaar van Shell. Het is onbegrijpelijk dat slechts een minderheid van de verzekeraars steun geeft aan de resolutie aan Shell om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van het klimaatverdrag.”

Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Shell op 23 mei 2017 werd een resolutie in stemming gebracht die Shell vroeg om haar reductiedoelstellingen voor broeikasgasemissies publiek te maken. Deze doelstelling moet in lijn zijn met een ‘well-below 2 Celsius-pathway’,  in overeenstemming met het Klimaatakkoord dat de VN in december 2016 sloot tijdens de top in Parijs. De meeste verzekeraars stemden tegen of onthielden zich van stemming.

Veel verzekeraars in Nederland beleggen in Shell. In totaal beleggen zeven van de acht onderzochte verzekeraars voor in totaal 870 miljoen US$ in Shell. De grootste beleggers zijn Aegon (342 miljoen US$) en Allianz (286 miljoen US$). Van alle onderzochte verzekeraars belegt alleen ASR niet in Shell.

Naar nu blijkt hebben verzekeraars Achmea (Achmea Own Risk), Allianz en APG tegen de klimaatresolutie op de aandeelhoudersvergadering van Shell gestemd. Aegon en Nationale Nederlanden (NN Group) hebben zich van stemming onthouden. Generali belegt wel in Shell maar geeft geen duidelijkheid of en hoe ze heeft  gestemd over de klimaatresolutie. Vivat heeft vóór de klimaatresolutie gestemd. Ook Achmea Investment Management, de vermogensbeheerder van Achmea en beheerder van het Wereldwijd Aandelenfonds, stemde voor. Van alle zeven onderzochte verzekeraars die in Shell beleggen blijkt verder dat geen enkele verzekeraar stembeleid heeft gepubliceerd ten aanzien van de olie- en gassector, met uitzondering van Vivat.

De Eerlijke Verzekeringswijzer roept verzekeraars op om hun beleggingen te verschuiven van fossiele energiebedrijven naar duurzame energiebedrijven, om stembeleid voor de olie- en gassector te publiceren dat gericht is op het tegengaan van klimaatverandering en mensenrechtenschendingen door de oliesector, en om initiatieven te nemen en te steunen die erop gericht zijn om oliebedrijven actief aan te sporen om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van het VN-klimaatverdrag.

Tuesday, August 15, 2017

Kifid: renteswap passend, maar schade door mismatch

In twee klachten van een ondernemer tegen respectievelijk ABN AMRO en Deutsche Bank heeft de Geschillencommissie Rentederivaten van Kifid onlangs uitspraak gedaan. Hieruit blijkt dat de renteswap op zichzelf voor deze ondernemer een passend product was. Wel is er sprake van schade als gevolg van mismatches en omdat beide banken bij overname en herstructurering van de renteswap hebben gerekend met een te hoge negatieve waarde, aldus de Geschillencommissie.

Beide banken dienen aan de ondernemer schade te vergoeden en de nog lopende renteswap moet kosteloos worden beëindigd indien de ondernemer daarom vraagt.

Een ondernemer heeft in 2006 een renteswap voor tien jaar afgesloten met zijn bank om zo de renterisico’s van zijn zakelijke krediet af te dekken. Gedurende de looptijd gaat de klantrelatie – en dus ook de kredietfaciliteit en renteswap - van ABN AMRO over naar Deutsche Bank vanwege overname om in 2012 weer terug te keren bij ABN AMRO. In 2016 claimt de ondernemer tevergeefs bij zowel ABN AMRO als de Deutsche Bank schade, omdat de renteswap geen passend product zou zijn geweest en de banken bij overname en herstructuring van de renteswap in 2012 een te hoge negatieve waarde zouden hebben berekend. De ondernemer komt met de banken niet tot een vergelijk, waarna hij zijn klachten heeft ingediend bij het loket Rentederivaten MKB van Kifid.

Eén van de vragen die voorlag was of de bank terecht een renteswap (‘plain vanilla swap’) heeft geadviseerd, of dat dit een ‘cap’ had moeten zijn, zoals de ondernemer stelt. De Geschillencommissie concludeert dat de renteswap een bij de financiële situatie van deze ondernemer passend product was. Indien de ondernemer in eerste instantie voor een cap zou hebben gekozen, had hij een premie moeten betalen en de Geschillencommissie acht het niet waarschijnlijk dat hij hiervoor zou hebben gekozen. Bij de overname en herstructurering was de cap onder de gegeven omstandigheden geen reëel alternatief. Immers, voordat de ondernemer een cap kon afnemen, had hij eerst de negatieve waarde van de renteswap moeten voldoen. Hiervoor ontbraken de financiële middelen.

Zowel bij de eerste afsluiting als bij de overname en herstructuring van de renteswap slaan de banken geen acht op het feit dat de financiering zo’n negen maanden eerder afloopt dan de renteswap. Bij Deutsche Bank is er bovendien sprake van een mismatch in de zin dat een verkeerde referentierente wordt gehanteerd. De Geschillencommissie concludeert dat betrokken banken hierdoor hun zorgplicht gebrekkig hebben ingevuld. De schade die voortvloeit uit het gebrek aan samenhang tussen de renteswap en de onderliggende financiering moet worden vergoed. Indien de ondernemer de nog lopende renteswap wil beëindigen, moet ABN AMRO hieraan kosteloos meewerken.

De Geschillencommissie oordeelt dat beide banken voor de renteswap een te hoge negatieve waarde in rekening hebben gebracht aan de ondernemer. ABN AMRO rekent bij de herstructering een te hoge negatieve waarde voor de eerste renteswap. Bij Deutsche Bank leidt de dubbele mismatch tot een hogere negatieve waarde en wordt de dagwaarde van de renteswap verschillend berekend. Rekening houdend met de destijds geldende marktcondities komt de Geschillencommissie schattenderwijs tot een schadevergoeding.

De Geschillencommissie besluit dat ABN AMRO en Deutsche Bank respectievelijk 10.000 euro en 45.000 euro schadevergoeding moeten betalen aan de ondernemer. Beide banken dienen ook ieder 500 euro te vergoeden aan de ondernemer voor de bijdrage aan de klachtbehandeling door Kifid.

Beide uitspraken <GC 2017-376> en <GC 2017-377>  zijn bindend. Partijen kunnen binnen drie maanden beroep aantekenen bij de Commissie van Beroep.

Uniform Herstelkader rentederivaten

Gedurende de uitvoering van het Uniform Herstelkader rentederivaten door de banken, houdt Kifid in principe klachten van ondernemers over rentederivaten aan. Wanneer ondernemers er belang bij hebben uitsluitsel te krijgen over de juridische haalbaarheid van hun klacht, kan Kifid op hun verzoek de klachtbehandeling voortzetten. Om die reden is in deze klachten nu uitspraak gedaan.

Overbruggingskrediet Rabobank voor eiercrisis

Rabobank heeft aan LTO Nederland laten weten de getroffen bedrijven bij te staan in de overbruggingsperiode met een overbruggingskrediet. Dit kan de ondernemers tijd geven om beslissingen te nemen en ervoor zorgen dat de dagelijkse bedrijfsvoering door kan gaan.

In samenspraak met de NVWA heeft de sector een stroomschema opgesteld waarmee aan vrijgave van een geblokkeerd bedrijf kan worden gewerkt. Het stroomschema is opgebouwd per individueel onderdeel, kip, eieren, mest en stal. Iedere onderdeel dient afzonderlijk te worden doorlopen om tot vrijgave te komen. De NVWA is bezig met de laatste juridische vragen te beantwoorden waarna door Avined een overzichtelijk stroomschema zal worden opgezet.

Monday, August 14, 2017

Rabo Bankieren 6.0: nu met betaalverzoeken

Het heeft even geduurd, maar de eerder aangekondigde update voor Rabo Bankieren met de nieuwe knoppenbalk is nu eindelijk beschikbaar. Bij het kopje Overzicht worden al je eigen rekeningen en betaalrekeningen verzameld en bij Zelf regelen vind je informatie over je betaal- en spaarrekening en kun je bijvoorbeeld de namen wijzigen. Ook stel je hier Touch ID in, die je nu ook kunt gebruiken voor het ondertekenen van iDEAL-betalingen. De betaalverzoeken werden stiekem midden juli al toegevoegd (de oorspronkelijke geplande release van deze update) en is met terugwerkende kracht bij de vorige update-omschrijving toegevoegd.

Arthur van der Wal nieuwe directeur Movir

Arthur van der Wal (1972) is benoemd tot directeur van Movir. De individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeraar uit Nieuwegein maakt deel uit van de Nederlandse activiteiten van NN Group.  De aanstelling is onderdeel van het integratieproces van Delta Lloyd met de Nederlandse en Belgische activiteiten van NN Group. Van der Wal was tot voor kort directeur van Nationale-Nederlanden Pensioen en volgt Louis van Drunen op die zich gaat oriënteren op een nieuwe stap in zijn carrière.

Arthur van der Wal startte zijn loopbaan bij Nationale-Nederlanden in 1996 bij het collectief pensioenbedrijf. Vervolgens maakt hij de overstap naar ING Investment Management en was jarenlang in verschillende functies actief op het gebied van vermogensbeheer. In 2011 werd hij voorzitter van de directie van AZL, de pensioenuitvoerder van NN Group. In 2014 werd hij benoemd tot directeur van het pensioenbedrijf van Nationale-Nederlanden.

Friday, August 11, 2017

Nu ook contactloos betalen bij SNS, ASN Bank en de RegioBank

Klanten van SNS, ASN Bank en de RegioBank kunnen voortaan met Android smartphones contactloos betalen. Tot 1 april 2018 is dat gratis, daarna moeten klanten per rekening 0,50 euro per maand betalen. De introductie volgt na een test met een beperkt aantal gebruikers.

Het betalen via NFC werkt op smartphones met een NFC-chip en Android 5.0 of later. Verder moet SNS Mobiel Bankieren app worden gedownload.

Creditcard veel gebruikt op vakantie

69 procent van de Nederlanders met een creditcard gebruikt deze op vakantie voor het reserveren of betalen van een accommodatie, zoals een hotel, camping of bed & breakfast. Dat blijkt uit een rondgang van Creditcard.nl onder 627 respondenten die in het bezit zijn van een creditcard.

Hoewel het gebruik van de creditcard in het binnenland beperkt is, wordt er op vakantie in het buitenland vaak naar gegrepen.

92 procent van de Nederlanders met een creditcard neemt deze mee op vakantie. Niet iedereen die de kaart meeneemt, maakt er ook daadwerkelijk gebruik van: dat doet 73 procent van de Nederlanders wel. De resterende 27 procent betaalt met cash of de reguliere bankpas en heeft de creditcard alleen als laatste redmiddel, bijvoorbeeld als de geldautomaat geen pinpas accepteert.

De creditcard wordt op vakantie het meest gebruikt voor het boeken of betalen van een accommodatie, zoals een hotel, bed & breakfast of camping. 69 procent van de vakantiegangers  geeft aan de card hiervoor te gebruiken. Ook voor het betalen van de rekening in het restaurant wordt er door 61 procent van de toeristen wel eens gebruik gemaakt van de creditcard.

Jim Tehupuring (Oprichter ProBeleggen): 'Beleggen in Nederland kan gewoon stukken beter'

Jim Tehupuring wil met zijn bedrijf ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken.  Hij trainde niet alleen tienduizenden particuliere beleggers, maar ook leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op. Zelf is hij al an het beleggen  sinds de middelbare school. Jim Tehupuring: ‘Dat ging niet zonder slag of stoot. Ik heb toen juist gezien wat de keerzijde van de financiele markt kan zijn.’

Als puber kocht hij aandelen van Aegon en Philips. Jim: ‘Dat was vooral niet gehinderd door enige kennis. En ik denk dat veel mensen zo beginnen en veel mensen blijven ook zo doorgaan. Uiteindelijk moet je gewoon weten waar je mee bezig bent, want het is gewoon heel serieus. Zeker als je bedragen investeert voor anderen.’

Thursday, August 10, 2017

Aegon versterkt Nederlandse kapitaalpositie

Verzekeraar Aegon heeft in het tweede kwartaal naar eigen zeggen sterke resultaten geboekt. 'Het is goed om te zien dat de managementmaatregelen het gewenste effect hebben, in het bijzonder de verbetering van de winstgevendheid van ons bedrijf in de VS,' aldus Alex Wynaendts, voorzitter Raad van Bestuur.

'Deze verbetering, samen met de boekwinst op de verkoop van de run-off business in de VS en daaraan gerelateerde derivaten, waren dit kwartaal de voornaamste reden voor de sterke nettowinst van 529 miljoen euro.'

Onder de streep hield Aegon 529 miljoen euro over. Een jaar eerder was er nog een verlies van 385 miljoen euro.

Aegon stelt 1 miljard euro kapitaal beschikbaar aan Aegon Nederland. Daarnaast is overeenstemming bereikt met de toezichthouder over de solvabiliteit. 'Deze maatregelen – samen met de recent aangekondigde strategische verkopen – verbeteren onze financiële flexibiliteit, versterken onze kapitaalpositie en verbeteren de toekomstige kapitaalgeneratie. Dit alles geeft ons het vertrouwen dat we 2,1 miljard euro kunnen uitkeren aan onze aandeelhouders over de periode 2016 tot 2018.'

Aegon maakte vandaag ook bekend dat het Aegon Ireland plc aan AGER Bermuda Holding Ltd. verkoop, de holdingmaatschappij van de Europese activiteiten van Athene Holding Ltd.

De opbrengst van de verkoop van Aegon Ierland, een aanbieder van beleggingsverzekeringen met een garantie en offshore obligatieproducten voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk, komt uit op 81 procent van het eigen vermogen onder Solvency II op het moment van afronden van de transactie. Het eigen vermogen onder Solvency II van Aegon Ierland bedroeg op 30 juni 2017 ongeveer 200 miljoen pond (220 miljoen euro). Door de verkoop verbetert de groepssolvabiliteitsratio van Aegon naar verwachting met 2 procentpunt.
Last updated: 22 Aug, 2017 11:40